5 etapów design thinking
Kiedy słyszymy design thinking, od razu pojawia się informacja, że jest to metoda projektowania innowacji składająca się z 5 etapów: empatii, definiowania potrzeb, generowania pomysłów, prototypowania i testowania. Ważne, żeby przejść przez wszystkie etapy, jednak jest to proces iteracyjny, czyli w każdej chwili możemy się cofnąć do dowolnego, wcześniejszego etapu.
Co poza tym?
Jednak zdecydowanie zgadzam się z Timem Brownem, CEO IDEO, który mówi, że design to zestaw narzędzi, a thinking to mindset.
Design – zbiór narzędzi Thinking – mindset
I moim zdaniem to jest klucz do sukcesu, żeby wszystkie pięć etapów zaowocowało prawdziwie innowacyjnym rozwiązaniem. Nasze nastawienie i sposób myślenia w znacznym stopniu determinuje w którym kierunku pójdzie projekt. Trzymając się zacięcie dotychczasowych poglądów, dojdziemy do standardowych wyników.
Wyzwanie – wyjść poza sferę komfortu
Niepewność jakie będzie finalne rozwiązanie sprawia, że czujemy się nieswojo. Lubimy znać odpowiedź od razu. Jednak, żeby znaleźć nowy pomysł, który będzie faktycznie odpowiadał na realne potrzeby użytkownika, musimy wykazać się dużą dozą otwartości i empatii. Szukając pomysłów, pozbądźmy się limitów i ograniczeń. Nie bójmy się porażki, a informację zwrotną traktujmy jak cenny prezent, który pozwala nam dopracować i ulepszyć zaproponowane rozwiązanie.
Ale jak to zrobić?
Trening czyni mistrza, serio. Rozwijając swoją twórczą odwagę, ćwicząc empatię i kreatywność, otwieramy się coraz bardziej i nabieramy większej pewności, ale i sprawności w prowadzeniu projektów metodą design thinking. Polecam pracować małymi krokami, zacząć od mniejszych wyzwań, a nawet stosować poszczególne etapy podczas standardowych zadań. Pomyśl nad jakim projektem ostatnio pracowałeś. Czy można by go zrobić inaczej? Czy finał jest zadowalający, a użytkownik zachwycony? Tak właśnie robię podczas mojej pracy. Nawet powtarzalne zadania, staram się wykonywać inaczej. Testuję, sprawdzam jakie narzędzia design thinking mogłyby ulepszyć moją pracę.
Be brave
Do odważnych świat należy! Korzystając z różnorodności narzędzi i przechodząc przez kolejne etapy, szukaj nieoczywistych myśli, pomysłów i rozwiązań. Proponuj je w swoich zespołach, stosuj kiedy możesz. Gwarantuję, że szybko przekonasz się, jak wiele zyskasz, poza 5 etapami rozpisanymi na kartach projektu.