Innowacja – coś nowego, ulepszonego. Zmiana na lepsze. Istnieje wiele rodzajów innowacji, a wzmianki o niej pojawiły się w teorii ekonomii już w 1911 za sprawą Josepha Shumpetera i jego „Teorii rozwoju gospodarczego” wprowadzając innowatora, jako osobę tworzącą „nowe kombinacje” pod postacią nowych produktów i metod organizacji[1].
Znajdziemy wiele podziałów i definicji innowacji, tego jaki mają wpływ na organizację i otoczenie. A zastanawialiście się co jest niezbędne, żeby stworzyć innowacje?
Design Thinking i innowacja
Podążając duchem design thinking innowacja będzie leżała na styku trzech obszarów: potrzeby człowieka-użytkownika, biznesu i technologii. Zaczyna się zawsze od empatii – czyli zrozumienia rzeczywistych potrzeb naszych użytkowników, następnie definiujemy wyzwanie. Kolejnym krokiem będzie wygenerowanie jak największej liczby pomysłów, aby wybrać z nich te najlepsze i stworzyć prototypy. Surowe prototypu pokazujemy następnie użytkownikom i zbieramy feedback, ulepszamy i znowu pokazujemy, aż dojdziemy do Tego rozwiązania – które odpowiada na realną potrzebę. Wybierając pomysł i konstruując finalną propozycję należy pamiętać o efektywności biznesowej i możliwościach technicznych. Chcemy znaleść rozwiązanie opłacalne, i korzystne.
Super….tylko jak się do tego zabrać?
Przez lata obserwując zespoły i liderów szukających innowacji zauważyłam, że często tak na prawdę nie wiadomo jak się do tego zabrać. Różne metody, podejścia, różne myśli, czasem burzliwe dyskusje, a czasem sale na których zapadała niewygodna cisza. Często widziałam też w oczach ludzi iskierkę pomysłu, która zderzała się z brakiem chęci, strachem. Ta iskierka często pozostawała w oku, a pomysł niewypowiedziany. Zastanawialiście się jak dużo fantastycznych pomysłów umarło w ten sposób? Zdecydowanie za dużo.
Odwaga
Dlatego uważam, że bez względu jaką drogę wybierzemy w poszukiwaniu innowacji, lean six sigma, lean startup, agile, design thinking, przede wszystkim potrzebujemy odwagi. Odwagi w każdym z nas, twórczej odwagi i wiary, że jesteśmy kreatywni i możemy zmienić coś na lepsze. Potrzebujemy także bezpiecznego otoczenia w którym lider pielęgnuje odwagę w swoim zespole, daje przestrzeń na eksperymentowanie, pomyłki. Każdy z nas jest kreatywny, to naukowy fakt. Pracując razem, możemy się inspirować i napędzać wzajemnie. Jednak, żeby tak się stało, nie bój się i #miejodwage być sobą, powiedzieć co myślisz, podzielić się szalonym pomysłem. Tak zaczyna się magia!

Empatia
To umiejętność odczuwania tego co czuje ktoś inny. Nie mylić ze współczuciem. Chodzi o nabranie perspektywy innej niż własna, zrozumienie odczuć i myśli drugiej osoby. Starając się zrozumieć ludzi i otoczenie, jesteśmy w stanie lepiej poznać realne potrzeby. To świetny początek. Teraz tylko trzeba użyć wyobraźni, wymyślić odpowiedź na tą potrzebę i mieć odwagę opowiedzieć o niej światu i zacząć działać. I nie ma znaczenia, czy projektujesz nową aplikację, pracujesz w call center, pracujesz nad logistyką, tworzysz budżet, księgujesz fakturę, pracujesz w sklepie, biurze. Zawsze robisz coś dla kogoś. Twój proces, podejście nie działają? Postaw się w butach użytkownika i zobacz dlaczego. Buduj empatię. Jest to umiejętność niezwykle cenna w dzisiejszym świecie, którą na szczęście można u siebie rozwijać.
Wyobraźnia
A teraz przenieście się myślami do momentu w życiu, kiedy byliście na prawdę szczęśliwi. Wakacje, narodziny dziecka, wyjątkowa noc, niezapomniana podróż? Pamiętasz te zapachy, kolory? Czujesz czy było zimno, czy ciepło? Uśmiechasz się? Wyobraźnia właśnie się rozpędza. Ma potężną moc. Pozwala przywołać wspomnienia, obrazy i połączyć je z nowymi elementami, tworząc coś zupełnie innego. Szukajcie inspiracji, w trakcie dnia zmieniajcie przyzwyczajenia, wybierzcie inną drogę do pracy, podnieś wzrok i poobserwuj świat w około. Gwarantuje Ci, że coś Cię zaskoczy, a następnie ta myśl wróci do Ciebie w niespodziewanym momencie, w zupełnie nowym otoczeniu. Korzystając z wyobraźni, działamy niestandardowo, a tak powstają innowacje.
Miej odwagę projektować innowacje!
Robiąc coś stale w ten sam sposób, nic nie zmienimy. Jeśli chcemy zmiany na lepsze, w naszej organizacji, w zespole, w procesie, w produkcie, w życiu – musimy działać. Bądź innowatorem, znajdź swoją drogę, upewnij się, że masz ze sobą odwagę, wyobraźnię i empatię. Teraz już tylko podwinąć rękawy i do dzieła – odkrywaj nowe, zmieniaj na lepsze istniejące. Twórzmy innowacje.

[1] Ekonomia, P.Samuelson, W.Nordhaus, Remis 2012, s.224